دنبال کردن دستورالعمل های حفظ سلامت قلب همچنین خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

16 ژانویه 2019 - براساس مطالعه ی جدید محققان کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو و مرکز پزشکی Wexner در این دانشگاه، شیوه زندگی سالم و عواملی که برای سلامت قلب مفیدند، همچنین می توانند از ابتلا افراد به دیابت جلوگیری کنند.

این مقاله در مجله انجمن اروپایی برای مطالعه ی دیابت " دیابتولوژی" منتشر شد. دکتر Joshua J. Joseph، متخصص غدد درون ریز و استادیار در مرکز پزشکی Wexner، روش های مختلفی را برای جلوگیری از دیابت مطالعه کرده است و در آخرین کار خود تاثیر حفظ سلامت قلب و عروق را بر خطر ابتلا به دیابت بررسی نموده است.

دکتر Craig Kent، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: این تحقیق درک جمعی ما را در مورد این که چگونه پزشکان می توانند به بیماران خود برای جلوگیری از ابتلا به چندین بیماری جدی، از جمله بیماری های قلبی، سرطان و دیابت، کمک می کنند، ارتقا داد.

محققان تحت هدایت دکتر Joseph، به ارزیابی نرخ ابتلا به دیابت در میان 7758 شرکت کننده در مطالعه ی علل تفاوت های جغرافیایی و اختلافات نژادی در سکته مغزی(REGARDS) پرداختند و از دستورالعمل انجمن قلب آمریکا "Life's Simple 7 " برای اندازه گیری سلامت قلب این گروه استفاده نمودند.

عوامل سلامت و رفتارهای شیوه زندگی در دستورالعمل Life's Simple 7، که با سلامت قلب و عروق مرتبط هستند عبارتند از: فعالیت بدنی، رژیم غذایی، وزن، کلسترول، فشار خون، قند خون و مصرف دخانیات.

به طور کلی، خطر ابتلا به دیابت در 10 سال آینده، برای شرکت کنندگان در این مطالعه که به توصیه های انجمن قلب آمریکا عمل کرده و در گستره ی ایده آلی برای حداقل چهار فاکتور از هفت فاکتور بودند، 70 درصد کمتر بود.

دکتر Joseph گفت: جالب است زمانی که ما افراد دارای قند خون طبیعی را با افرادی که  دچار اختلال در قند خون خود بودند، مقایسه کردیم، دریافتیم که خطر ابتلا به دیابت برای افرادی با سطوح طبیعی قند خون که در رعایت چهار مورد یا بیشتر از فاکتورهای ذکر شده در دستورالعمل انجمن قلب آمریکا موفق بودند، به میزان 80 درصد کمتر است. کسانی که قبلا به دیابت یا پیش دیابت مبتلا شده بودند، حتی اگر در رنج ایده آلی برای چهار عامل قرار داشتند، هیچ تغییری در کاهش خطر ابتلا آنها به دیابت در طی 10 سال آینده مشاهده نمی شد.

دکتر Joseph افزود: این تحقیق ثابت می کند که استفاده از استراتژی های پیشگیرانه از همان ابتدا برای کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت ضروری است.

دکتر Joseph گفت: افراد سالم باید برای حفظ سلامتی خود تلاش کنند و دستورالعمل ها را دنبال نمایند و اجازه ندهند که قند خونشان افزایش یابد و بالا بماند، سپس نگران توقف دیابت باشند. اما با توجه به آمار بالای چاقی و پیش دیابت، مردم هم اکنون نیاز به مداخلات شدید با تمرکز بر فعالیت بدنی و رژیم غذایی بمنظور کاهش وزن دارند و احتمالا داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت برای برخی افراد باید تجویز شود.

یکی از راههایی که دکتر جوزف و تیم تحقیقاتی او برای استفاده عملی از این نتایج انجام می دهند، تلاش هایی است که آنها برای انتقال این نتایج و شیوه زندگی سالم به عموم مردم انجام می دهند. آنها در برنامه های پیاده روی سلامت، مناسبتهای اجتماعی و دیگر مراسم در اطراف مرکز اوهایو شرکت می کنند تا به مردم راه های پیشگیری از دیابت و ترویج عادت های سالم را آموزش دهند.

دکتر جوزف گفت: ما منتظر نمی مانیم تا مردم به عنوان بیمار به ما مراجعه کنند، ما با وجود اشتغال زیاد به کارهای تحقیقاتی در آزمایشگاه، از نتایج این تحقیقات برای کمک به حفظ سلامت مردم و جامعه استفاده می کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-heart-health-guidelines-diabetes.html